maandag 11 mei 2020

Kapitaalkrachtigen 'redden'

Autobranche
Na de hulpvraag van KLM aan het kabinet nauwelijks te hebben verteerd, gingen mijn haren overeind. Er zoemt een suggestie rond om de auto-industrie te gaan sponsoren. Ja, laten we vooral ons belastinggeld gebruiken voor het subsidiëren van de aankoop van nieuwe auto's! Die schone lucht, waar we nu zo'n twee maanden aan hebben mogen ruiken, die hoeven we blijkbaar niet meer, of wel? Het is meten met twee maten. Als iemand bijvoorbeeld een bijstandsuitkering aanvraagt moet de aanvrager natuurlijk wel uitleggen waarom hij/ zij geen appeltje voor de dorst opzij heeft gezet. "Waarom ben je financieel aan de grond geraakt?" wordt er dan gevraagd. Dat geldt niet voor grote miljoenenbedrijven, integendeel. Die bedrijven gaan we nu 'redden' met ons belastinggeld. Dat doen we via leningen, subsidies en andere omwegen. Waarom trappen we hier toch allemaal in? Laat die organisaties en directeuren meer belasting betalen. Laat de rijkste mensen en de grootste bedrijven het geld teruggeven aan de maatschappij in plaats van direct de zakken te vullen van de aandeelhouders, directeuren en bestuurders.

Basismisvatting
Groei is goed. Op zich klopt deze stelling, maar het hangt ervan af waar je haar op toepast. Op economische groei of persoonlijke groei? Op groei van steden of groei van natuurgebieden? Op de groei van een kind of de groei van onze populatie? Natuurlijk is het ontbreken van de primaire levensbehoeften zoals zuurstof, water, voeding, een veilige plek om te verblijven en te slapen en sociale omgeving slecht voor de mens. Het bezitten van een hoop spullen is echter overbodig voor zelfontplooiing en levensgeluk. Het niet hebben van een auto is geen reden voor verdriet of ongeluk in het leven. De beslissing om niet meer te vliegen zal je geen slapeloze nachten opleveren, juist niet. Het zal je rust geven. Wat je niet uitgeeft hoef je ook niet te verdienen. Je kan je geld anders besteden, aan gezonde voeding, aan een goed paar schoenen voor je kilometers te voet, aan een veilige fiets (zónder trapondersteuning).

Vliegen
Volgens deze ANWB pagina zijn vanaf 28 mei 2020 commerciële vluchten naar Turkije weer toegestaan. 'Joehoe!' moet een aanbieder van o.a. all-in vliegvakanties hebben gedacht. Nu bieden zij namelijk vakanties aan met daarbij, voor de schijnveiligheid, een corona-sneltest à €69,-. Mensen, die snakken naar een vakantie waarbij ze niet van het terrein af mogen (strengere lockdown dan we gewend zijn, maar luxer dan thuis) boeken vast graag zo'n vakantie. Beste mensen, let daarbij wel even op of de reisaanbieder betrouwbaardere testen gebruikt dan onze eigen bloedbank en onze hele zorgsector. Op de site van bloedbank Sanquin wordt namelijk duidelijk aangegeven, dat hun testen niet betrouwbaar genoeg zijn om individuen de uitslag te geven, aangezien de kans op een foute uitslag op individueel niveau te groot is (op groepsniveau is de uitslag wel bruikbaar). Rijksoverheid geeft op haar site duidelijk het volgende aan: 'Tot nog toe zijn geen van de onderzochte sneltesten geschikt voor diagnostiek bij individuele patiënten of voor thuisgebruik'. Verder geldt er een incubatietijd van 2 tot 14 dagen voor Covid-19 én is er geen duidelijkheid over immuniteit en over besmettingsgevaar bij positieve of negatieve uitslag van de test. Het gebruiken van Covid-19 (snel)testen voor commerciële doelen i.p.v. voor indammen van de huidige pandemie is bovendien op z'n minst bedenkelijk.

Basis
Laten we terug gaan naar de basis. Iedereen vindt zijn of haar individuele gezondheid en die van zijn/ haar dierbaren belangrijk. Dat vinden ook de rijkste mensen op aarde. De gezondheid van anderen lijkt echter vaak ondergeschikt aan economische groei van sommigen. Dat kunnen en moeten we veranderen. Laten we zelf een keuze maken om ons geld uit te geven aan lokale, groene ondernemers in plaats van aan vervuilende multinationals. Van deze laatste groep kunnen we de oorsprong van de producten niet of nauwelijks traceren. We kunnen wel zien of deze bedrijven belasting betalen (te weinig) en hoeveel ze hun directeuren en aandeelhouders betalen (te veel). Besef dat je geen plastic wegwerpspullen nodig hebt (zeker niet gemaakt aan de andere kant van de wereld). Laten we van lokale, eerlijke, duurzame producten het nieuwe normaal maken. Laten we keuzes voor duurzame oplossingen, zoals autoloze gezinnen of groepen mensen met een deelauto, toejuichen in plaats van onze neuzen ervoor op te halen. Laten we ons geluk hervinden in het samen in de zon zitten, zo nodig op anderhalve meter afstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten